Airbus ZEROe turboprop sustainablejobs.nl

Airbus schakelt eerste brandstofcel van de ZEROe-motor in

Airbus bereikt met de ZEROe-teams een cruciale mijlpaal. De inschakeling van de motor van het waterstofaangedreven conceptvliegtuig. De Iron Pod is het toekomstige waterstofaandrijfsysteem voor het elektrische vliegtuig. 

Het ZEROe-team schakelde met succes de eerste brandstofcel in, met een vermogen van 1,2 megawatt. Deze prestatie markeert een belangrijke stap op weg naar het verwezenlijken van waterstofaangedreven vluchten tegen 2035.

De kracht van het meest voorkomende element ter wereld

De ZEROe-teams presenteerden in 2020 vier waterstofaangedreven vliegtuigconcepten, waarvan de vierde volledig elektrisch was en gebruik maakte van waterstofbrandstofcellen. Deze cellen zetten waterstof om in elektriciteit via een chemische reactie, waarbij water het enige bijproduct is, wat resulteert in vrijwel geen uitstoot. 

Hoewel waterstofbrandstofcellen het potentieel hebben om de luchtvaart koolstofvrij te maken, zijn er uitdagingen in het vinden van cellen die voldoende vermogen leveren bij een acceptabel gewicht. In reactie hierop richtte Airbus Aerostack op, een joint venture met ElringKlinger, om deze uitdaging aan te gaan.

Tests van het brandstofcelsysteem vinden plaats in Ottobrunn, Duitsland, waar het E-Aircraft System House (EAS) dient als het grootste testcentrum voor alternatieve voortstuwingssystemen in Europa. In juni 2023 is al aangekondigd dat het waterstofbrandstofcelsysteem met succes zijn volle vermogen van 1,2 megawatt had bereikt, waarmee het de krachtigste test in de luchtvaartgeschiedenis was voor een dergelijke brandstofcel.

Airbus fuelcell engine sustainablejobs.nl
Airbus hydrogen fuel cell engine

Waterstof werkt volgens plan

Eind 2023 zijn de elektromotoren van de Iron Pod voor het eerst aangedreven door de waterstofbrandstofcellen, met een vermogen van 1,2 megawatt. Dit betekent een belangrijk moment voor het ZEROe-project. De architectuur en ontwerpprincipes komen nu overeen met die van het uiteindelijke ontwerp. Observeren van de interactie tussen de verschillende systemen van de ontwerpmotor tijdens deze tests is essentieel voor verdere ontwikkeling.

Glenn Llewellyn, vice-president van ZEROe Aircraft bij Airbus, benadrukt het belang van deze prestatie als een cruciale stap in de richting van het doel om tegen 2035 een waterstofaangedreven vliegtuig in de lucht te hebben.

Airbus bereidt voor op de volgende stap

In 2024 gaat het ZEROe-team door met het testen van de eerste versie van de motor. De volgende fase omvat het optimaliseren van de grootte, massa en prestaties van het voortstuwingssysteem om aan vluchtspecificaties te voldoen. Na voltooiing zal het brandstofcel aandrijfsysteem worden geïnstalleerd op het allereerste A380 vliegtuig ooit geproduceerd door Airbus. Daadwerkelijke voor grond- en vluchttests met het vliegtuig zijn gepland voor 2026.

Sustainable news brengt interessant nieuws op het gebied van duurzaamheid, duurzame banen en duurzame werkgevers. Stuur je nieuwstips of een eigen artikel naar sustainablejobs.nl

Sustainable nieuws is samengesteld door Sustainablejobs.nl het startpunt voor duurzame carrières.

Gerelateerd artikel: Duurzame techbedrijven in Nederland 2023

Vacature Plaatsen?

Plaats jouw vacatures in het netwerk van Sustainablejobs.nl. 

Ontvang de laatste vacatures!