Duurzame marketing inzetten voor bedrijven

Het is steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Een van de keuzes die je kunt maken als bedrijf is om duurzame marketing in te zetten. Maar wat betekent duurzame marketing eigenlijk en hoe kun je dit als bedrijf inzetten? Duurzame marketing is eigenlijk een manier van marketing waarbij je rekening houdt met mens, natuur en planeet. Bij het promoten van jouw bedrijf zorg je ervoor dat je het milieu spaart. Er zijn verschillende manieren om duurzame marketing in te zetten en hoe je dat als bedrijf kunt doen vertellen we je graag!

 

Duurzame visitekaartjes

Als eerste optie om jouw bedrijf duurzamer te maken, is door gebruik te maken van duurzame visitekaartjes. Visitekaartjes zijn onmisbaar om te verspreiden in jouw netwerk, maar het probleem van deze kleine rechthoekige kaartjes is dat deze vaak in de prullenbak belanden. Ontzettend zonde natuurlijk!

Laat daarom een visitekaartje maken met een geïntegreerd LCD scherm. Het is een uniek middel waarmee je jouw relaties kunt benaderen en de kans dat het kaartje wordt weggegooid is een stuk kleiner! Met zo’n speciaal en duurzaam visitekaartje kun je een eigen videoboodschap inspreken en daarmee in de vorm van een elevator pitch vertellen wat jouw bedrijf allemaal te bieden heeft. Daarnaast kun je ook kiezen voor een visitekaartje in de vorm van een stempel op restjes karton of papier.

Deze eerste optie is dus een zeer toegankelijke manier om een stapje dichterbij maatschappelijk verantwoord ondernemen te komen. Een stapje dichter bij een groene planeet!

 

Duurzaam verpakkingsmateriaal

Wat is dan de volgende stap voor het inzetten van duurzame marketing? Duurzame marketing is een breed begrip. Het gaat hierbij niet alleen om het benaderen van potentiële klanten. Een niet onbelangrijk onderdeel van duurzame marketing is het verpakkingsmateriaal van onder andere pr pakketjes of ander promotiemateriaal.

We komen hierdoor bij de volgende stap hoe je duurzame marketing in kunt zetten. Kies voor duurzaam verpakkingsmateriaal! Misschien heb je het zelf ook weleens meegemaakt. Je bestelt een pakketje en deze wordt in een veel te grote doos bezorgd. Zonde! Een doos met een variabele hoogte is een unieke oplossing, omdat deze voorzien is van flappen met rillijnen. Deze lijnen kun je insnijden en vouwen, waardoor je de doos helemaal kunt vouwen op basis van de omvang van het pakketje. Hierdoor heb je minder vulmateriaal en minder tape nodig. Dat is pas duurzaam!

Mocht je je pakketje nog milieuvriendelijker willen maken, kies er dan niet voor om plastic tape te gebruiken, maar ga voor papieren tape. Dit soort tape is zoals de naam al zegt gemaakt van papier en heeft op de achterzijde een plakrand zitten waarmee je je pakketje dus dicht kunt plakken.

 

Less is more

Duurzame marketing kun je ook door vertalen in jouw assortiment. Een groot assortiment wil niet altijd zeggen dat dat beter is. Inkopen op de behoefte van de klant en het assortiment beperkt houden, is ook een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Maar er zijn meer opties voor het inzetten van duurzame marketing. Je kunt namelijk ook verduurzamen in jouw assortiment door voor duurzame producten te kiezen. Zo besloot de Lidl bijvoorbeeld om voor fairtrade chocolade te kiezen. Hierdoor ben je niet alleen aan het verduurzamen, je maakt het jouw klanten ook een stuk makkelijker kiezen.

Door je assortiment in te krimpen en te kiezen voor het aanbieden van duurzame producten, wordt je bedrijf direct een stukje groener. Je verkleint hierbij ook de mate van shipping.

Kiezen voor het aanbieden van duurzame producten zou een eerste stap moeten zijn om je bedrijf te verduurzamen. Dit aspect draagt ook een steentje bij aan het duurzame imago wat je als maatschappelijk verantwoord ondernemer wilt creëren. Het zendt een signaal uit naar de klanten en prospects dat jij als bedrijf denkt aan het klimaat en wilt helpen met het creëren van een groene toekomst.

 

Transparantie is essentieel

De laatste optie voor het inzetten van duurzame marketing is transparantie. De laatste jaren is transparantie binnen een bedrijf naar de buitenwereld heel belangrijk geworden. Zodra mensen weten wat er afspeelt binnen het bedrijf, kom je een stuk betrouwbaarder over en is de kans op het werven van nieuwe klanten ook gelijk een stuk groter. Je toont door transparant te zijn namelijk aan dat je niks te verbergen hebt.

Hierbij komt de vraag: hoe word je als bedrijf transparant?

Ook transparantie heeft met marketing te maken. Op het moment dat je authenticiteit naar de buitenwereld communiceert, wordt je transparant. Wees dus open in wat de organisatie doet. Het openbaar maken van relevante informatie, is dus een basisvoorwaarde om als bedrijf transparant te zijn naar de buitenwereld.

Zodra er iets binnen het bedrijf gebeurt wat te maken heeft met duurzaamheid (denk bijvoorbeeld aan het opwekken van duurzame energie), laat dit dan weten! Promoot het op sociale media, laat klanten of partners langkomen om het te bekijken. Als je een duurzaam doel steunt: vertel erover!

Door dit te doen creëren je een duurzaam imago, wat je als bedrijf natuurlijk wilt. Een ander voordeel van transparantie binnen de organisatie is het stimuleren van een betere werksituatie en betrokkenheid van je werknemers. De werknemers krijgen doordat je transparant bent meer inzicht in de werkprocessen en kunnen dit hierdoor vaak met trots door vertellen. Onbewust creëren je dus nog een deel van je marketingstrategie.

 

Hoe ga jij duurzame marketing inzetten?

Door de beschreven opties (duurzame visitekaartjes, verpakkingsmateriaal, assortiment en transparantie) toe te passen op jouw marketingstrategie creëer je dus een betrouwbaar imago naar je klanten of partners toe. Je zendt een signaal af dat jij als bedrijf duurzaamheid belangrijk vindt.

Veel mensen zullen zich in dit deel herkennen en hiermee trek je ook gelijk denkenden aan.

Wel is het aan te raden dit proces stap voor stap op te pakken en niet in een keer alles toe te passen. Het inzetten van duurzame marketing moet als een natuurlijk proces ogen naar de buitenwereld en niet geforceerd omdat duurzaamheid momenteel bij velen een trend is.

 

Op zoek naar een duurzame (marketing) functie?

Wil jij een steentje bijdragen aan een groenere aarde? Zoek je hierdoor een functie binnen een duurzame organisatie of ben je op zoek naar een duurzame stageplek? Neem dan een kijkje op de vacaturepagina van Sustainablejobs.

Ben je helemaal weg van online marketing en wil je hier eigenlijk je beroep van maken? Dit kan! Op Sustainablejobs vind je een ruim aanbod aan marketing vacatures die in verband liggen met duurzaamheid.

Natuurlijk wil je alles leren over marketing. Lees daarom deze blog over Vijf tips voor Duurzame Recruitment Marketing.

Vacature Plaatsen?

Plaats jouw vacatures in het netwerk van Sustainablejobs.nl. 

Ontvang de laatste vacatures!

Vacature Plaatsen?

Plaats jouw vacatures in het netwerk van Sustainablejobs.nl. 

Nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.