Iedereen, zowel particulier als zakelijk, is steeds meer bezig om duurzame en verantwoorde keuzes te maken. In het bedrijfsleven wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen dan ook steeds belangrijker. Maar wat betekent duurzame marketing eigenlijk en hoe kun je dit als bedrijf inzetten? Duurzame marketing is eigenlijk een manier van marketing waarbij je rekening houdt met mens, natuur en planeet. Bij het promoten van jouw bedrijf zorg je ervoor dat je het milieu spaart. Er zijn verschillende manieren om duurzame marketing in te zetten en hoe je dat als bedrijf doet vertellen we je graag!

Duurzame visitekaartjes

Visitekaartjes zijn onmisbaar om te verspreiden in jouw netwerk, maar het probleem van visitekaartjes is dat deze vaak in de prullenbak belanden. Ontzettend zonde natuurlijk! Laat daarom een visitekaartje maken met een geïntegreerd LCD scherm. Het is een uniek middel waarmee je jouw relaties kunt benaderen en de kans dat het kaartje wordt weggegooid is een stuk kleiner! Met zo’n speciaal en duurzaam visitekaartje kun je een eigen videoboodschap inspreken en daarmee in de vorm van een elevator pitch vertellen wat je allemaal kunt. Daarnaast kun je ook kiezen voor een visitekaartje in de vorm van een stempel op restjes karton of papier. Mensen kunnen vinden dat dit niet professioneel overkomt, maar je hebt wel een goed verhaal. Dat is namelijk waar het om gaat, om het verhaal achter de visitekaartjes.

Duurzaam verpakkingsmateriaal

Marketing is een breed begrip. Het gaat hierbij niet alleen om het aanspreken van potentiële klanten. Nee, marketing draait bijvoorbeeld ook om het verpakkingsmateriaal waarmee je jouw bestellingen verstuurd. Kies daarom voor duurzaam verpakkingsmateriaal. Misschien heb je het zelf ook weleens meegemaakt. Je bestelt een pakketje en deze wordt in een veel te grote doos bezorgd. Zonde! Een doos met een variabele hoogte is een unieke oplossing, omdat deze voorzien is van flappen met rillijnen. Deze lijnen kun je insijden en vouwen, waardoor je de doos helemaal kunt vouwen op basis van de omvang van het pakketje. Hierdoor heb je minder vulmateriaal en minder tape nodig. Dat is pas duurzaam!

Meer is niet altijd beter

Duurzame marketing kun je ook door vertalen in jouw assortiment. Een groot assortiment wil niet altijd zeggen dat dat beter is. Je kunt namelijk ook verduurzamen in jouw assortiment door voor duurzame producten te kiezen. Zo besloot de Lidl bijvoorbeeld om om voor fairtrade chocolade te kiezen. Hierdoor ben je niet alleen aan het verduurzamen, je maakt het jouw klanten ook een stuk makkelijker kiezen.

Hoe ga jij duurzame marketing inzetten?

We hopen dat je iets gehad hebt aan de tips in dit artikel en zijn benieuwd hoe jij duurzame marketing met jouw bedrijf gaat inzetten.