Wat is een community manager?

In deze blog gaan we je alles vertellen over het werk van een community manager. We beantwoorden je vragen op vragen zoals ‘wat is een community?’ en ‘wat zijn de verantwoordelijkheden van een community manager?’.  Oftewel, alles wat je wilt weten over het werk van een community manager, vind je hierbeneden.

Wat doet een community manager?

Als community manager fungeer je als het gezicht van de organisatie. Over het algemeen houden community managers zich bezig met het managen van tweezijdige communicatie. Deze tweezijdige communicatie is tussen een organisatie en zijn community. Een community manager is dus verantwoordelijk voor het opbouwen en beheren van een merk community. We gaan zo dieper in op wat een community precies is.

De community manager is betrokken in bepaalde activiteiten zoals communicatie, PR, social media beheer, content creatie en evenementen organiseren. Door als community manager in te spelen op een bepaalde doelgroep, kun je meer verkeer op je website genereren of meer conversies bereiken.

Wat is een community?

Zie een community als een doelgroep. Achter elk merk zit een community die gek is op dat merk om verschillende redenen.

Het type community is afhankelijk van het type organisatie. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb die zich richt op vakantiegangers. Over deze doelgroep is veel data te vinden. Waar gaan mensen heen op vakantie? Op welke platforms zoeken deze mensen naar hun accommodatie? Door middel van het analyseren van deze data komt de community manager erachter wat wel en niet werkt in hun strategie.

Wat is het belang van een online community?

Zie een online community als een fan-groep. Zoals hierboven wordt beschreven zit achter elk succesvol bedrijf een community. Welk type community je als bedrijf wilt bouwen, is afhankelijk van de doelen en het perspectief van de organisatie. Wanneer de community manager de data heeft geanalyseerd, weet deze dus precies op welk platform de doelgroep is te bereiken. Om in het thema vakantiegangers te blijven: denk aan een mooie Instagrampagina met esthetische thema/reisfoto’s van de mooiste vakantie omgevingen.

Een online community geeft je de ruimte om connecties te leggen tussen je volgers. Zo kunnen ze op het uitgekozen platform discussiëren over topics die zij interesseren, zich binden met het merk en samen leren. Dit resulteert vervolgens in veel betrokkenheid tussen het merk en zijn volgers en dus meer loyaliteit.

Wat zijn de voordelen van een community?

Wanneer je als community manager een online community aan het opbouwen bent, zitten daar verschillende voordelen aan voor het bedrijf. Hieronder beschrijven we er een paar voor je.

  • In contact blijven met je publiek. Om je doelgroep betrokken te houden bij je merk, is het belangrijk om interessant te blijven. Wanneer je contact verliest met je publiek, zullen ze je eerder vergeten.
  • Vrije feedback ontvangen van je volgers. Wanneer je een online community hebt opgebouwd is dat de perfecte kans om uit te vinden wat je publiek nou vind van je product of dienst. Vervolgens kun je inspelen op deze feedback en dus groeien op de behoeftes van je doelgroep.
  • Netwerk uitbreiden. Het uitbreiden van je netwerk en volgers genereren kost tijd, maar is zeker de moeite waard. Wanneer je netwerk groeit, bouw je als merk meer betrouwbaarheid op en heb je een groter publiek waarop je kunt inspelen. Wellicht ook wel meerdere doelgroepen.
  • Het creëren van merkambassadeurs. Wanneer je meer bereik wilt genereren kun je als merk gebruik maken van ambassadeurs. Op social media heten deze ambassadeurs ook wel influencers. Deze influencers hebben een ander bereik dan het merk en kunnen, door een product of dienst te promoten, dit publiek aansporen om van jouw merk gebruik te maken. Lees hier over influencermarketing.

Wat zijn de meest voorkomende online communities?

Er zijn heel veel verschillende types als het gaat om online communities. Op welke ga je je als community manager richten? Dat is afhankelijk van het type merk en zijn doelen. De meest voorkomende lichten we hier beneden voor je uit.

  • Community of practice: dit type community beoefent hetzelfde beroep uit en vind hierin dus overeenkomst en gespreksstof. Denk aan een groep online marketeers die discussiëren over een bepaald onderwerp binnen hun beroepsvlak.
  • Community of purpose: binnen dit type community bevindt zich een groep mensen met hetzelfde doel. Denk aan een goed doel, zoals Greenpeace, die strategieën bespreekt om klimaatverandering tegen te gaan.
  • Community of circumstance: de mensen binnen dit type community bevinden zich in dezelfde situatie. Bijvoorbeeld een groep Nederlandse backpackers die hun ervaringen en tips in het buitenland delen.
  • Community of place: deze community bevinden zich allemaal op dezelfde geografische locatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan die backpackers die allemaal op dezelfde plek in Thailand zitten en hier hun favoriete eettentjes delen.
  • Community of interest: dit type community heeft een gemeenschappelijke interesse of hobby. Een voorbeeld hiervan is een groep die allemaal gek is op bakken en recepten uitdeelt.
  • Community of action: deze community heeft als doel om iets in de wereld te veranderen. Terug naar het voorbeeld van Greenpeace: deze groep onderneemt ook actie om deze doelen na te streven.

Wat maakt jou een goede community manager?

Een community manager heeft bepaalde eigenschappen nodig om zijn of haar werk goed te kunnen uitvoeren. Laten we daar eens een kijkje naar nemen.

Het merk ZIJN

Als eerste is het van belang dat een community manager de doelen van de organisatie begrijpt en nastreeft. Wanneer een community manager iets plaatst op een social media account, praat deze persoon niet meer vanuit zichzelf, maar vanuit de organisatie. Je BENT dan de organisatie.

Communicatie en empathie

Communiceren met de community is de belangrijkste taak van een community manager. Het communiceren gaat tussen members, collega’s en partners. Elk van deze groepen heeft een andere tone-of-voice nodig. Je communicatiestijl is hierin super belangrijk. Is je boodschap to the point? Is je call to action duidelijk? Zet deze daadwerkelijk iemand aan tot actie? Wanneer er een nieuw product of dienst op de markt wordt gebracht, is het dan duidelijk wat consumenten kunnen verwachten?

Wanneer we praten in termen of crisiscommunicatie is een heleboel empathie cruciaal. Als community manager begrijp je welke behoeftes er spelen, kun je kijken vanuit verschillende perspectieven en weet je welke zorgen er zijn en hoe je deze kunt oplossen.

Het oplossen van problemen met creativiteit

Wanneer er een situatie is waarin een probleem zich afspeelt, is het de taak van de community manager dit op te lossen. Gaat het om een slechte review: welke behoeftes heeft deze klant en hoe kan je diegene toch tevreden stellen.

Als community manager denk je aan de reputatie van het merk. Zijn alle betrokkenen tevreden met wat we neer zetten? Je bedenkt als community manager de oplossing tot een conflict. Soms vergt dit een beetje creativiteit en een heleboel empathische communicatie.

De online wereld staat niet stil en veranderd continu. Het kan dus zijn dan je planning achter gaat lopen op de actualiteit en dus niet meer relevant is. Wanneer iets niet gaat zoals de planning was, ben je als community manager verantwoordelijk om hier flexibel mee om te gaan.

Wat zijn de verantwoordelijkheden van een community manager?

Nu we helemaal zijn bijgepraat over welke communities er zijn en welke soft skills een community manager nodig heeft, zetten we de verantwoordelijkheden nog even op een rijtje.

  • Het opzetten van een content kalender. Als community manager maak je een plan voor alle social media uitingen die je gaat zenden naar je community.
  • Verzamelen van tekst, afbeeldingen en video. De content die je wilt gaan delen moet natuurlijk wel gecreëerd worden. Als community manager houd je je bezig met de professionele social media kanalen van het merk en wat hierop geplaatst wordt.
  • Het reageren en inspelen op feedback en reviews die je ontvangt van je publiek.
  • Organiseren en managen van evenementen. Deze evenementen hebben als effect dat je meer merkbekendheid genereerd.
  • Het coördineren van de marketing, PR en communicatie afdeling.
  • Samenspannen met afdelingen zoals ontwikkeling en sales.
  • Een band opbouwen met klanten, partners, professionals en collega’s. Hierdoor bereik je meer loyaliteit naar het merk toe.
  • Op de hoogte zijn van trends. De online marketing wereld veranderd continu. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe technologieën en hits.

Tot slot

Hopelijk ben je nu volledig op de hoogte over wat een community manager doet. Op ons platform Sustainablejobs.nl vind je diverse vacatures die gaan over duurzaamheid. Neem gerust een kijkje en ontdek jouw mogelijkheden.

Nog niet uitgelezen? Lees dan hier een (of meerdere ????) van onze uitgebreide blogs!

Ontvang de laatste vacatures!

Vacature Plaatsen?

Plaats jouw vacatures in het netwerk van Sustainablejobs.nl. 

Nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.